بهترین مرکز انتخاب رشته

کارنامه خرد به عنوان برترین موسسه انتخاب رشته کنکور سراسری منحصرا از مشاوران برتر و برند ایران در انتخاب رشته کنکور سراسری و آزاد استفاده مینماید 

در این موسسه از دستیاران و تازه کارها خبری نیست و انتخاب رشته فقط و فقط منحصرا توسط مشاوران شهیر و برند ایران انجام میشود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انتخاب رشته توسط مشاوران برند ایران با شماره زیر تماس حاصل فرمایید: 

   

خط ویژه :  02126401062

مراحل انتخاب رشته کنکور سراسری  در کارنامه خرد چگونه است؟

پس از تماس با واحد مشاوره، شماره کارتی جهت واریز هزینه مشاوره به شما داده میشود و پس از ارسال فیش پرداختی، همکاران ما وقت مشاوره و صحبت مستقیم با مشاوران برند را هماهنگ میکنند،و این تایم مشاوره به صورت حضوری یا به صورت آنلاین (به انتخاب شما) خواهد بود.

در چینش، رشته ها هم از نرم افزارهای کامپیوتری هوشمند استفاده میشود و هم چینش نهایی بر اساس نظر مشاور صورت میپدیرد و این کار توسط مشاوران شهیر و ارشد انجام خواهد شد و دستیار یا مشاوران کارآموز در سیستم ما جایگاهی ندارد.

چرا هزینه انتخاب رشته موسسه شما از سایر موسسات بیشتر است؟

در اغلب موسسات کنکوری، یک مشاور اصلی و چندین مشاور تازه کار وجود دارند  که این دستیاران، کار انتخاب رشته را انجام میدهند! و مشاور اصلی به صورت فرمالیته فقط نگاهی به انتخاب ها می اندازد! و در طول یک روز هزاران نفر را پذیرش میکنند! ،اما انتخاب رشته در مجموعه کارنامه خرد فقط منحصرا توسط مشاور اصلی انجام گرفته و ظرفیت پذیرش فقط 5 در هر روز  برای مشاور مجموعه میباشد، و ما برای بالا بردن کیفیت کار و فله ای نشدن انتخاب رشته ها، مجبور به دریافت هزینه بالاتر اما دقت و کیفیت بالاتر هستیم.

مشاورین انتخاب رشته موسسه شما چه کسانی هستند؟

در کارنامه خرد فقط مشاوران رنکینگ 1 تا 10 کنکور ایران انتخاب رشته را انجام خواهند داد

(توصیه میکنیم نام این مشاوران سرچ نموده و جایگاه ایشان در نظرسنجی های سنوات اخیر را مشاهده نمایید و در هنگام تماس  برای تعیین وقت مشاوره  ، نام مشاور مورد نظرتان را به همکاران ما اعلام نمایید)

لیست اسامی بهترین مشاوران انتخاب رشته کنکور سراسری در موسسه کارنامه خرد:

1-مهندس مهدی باباخانی  2-دکتر مهدی برقعی 3-دکتر آرین احمدی  4- مهندس شروین مسیح 5- دکتر حسن پلوئی

بهترین مشاور کنکور تجربی

معرفی بهترین مشاور کنکور تجربی در ایران و تهران

انتخاب حرفه و انتخاب رشته کنکور در بهترین مرکز انتخاب رشته تهران

یکی از وظایف مهم رشدی یک فرد آزاد در جامعه معاصر، انتخاب حرفه و انتخاب رشته کنکور و انتخاب آینده شغلی و تحصیلی است. برای اینکه انسان بتواند در هر موضوعی انتخاب درستی داشته باشد یا به عبارتی تصمیم درستی بگیرد، اول از همه باید بداند که چه می خواهد و چه فرصت هایی برای رسیدن به آنها دارد. با این حال، پس از این روند، کاری که او بهتر انجام خواهد داد، بررسی گزینه های مختلف و ارزیابی میزان تناسب هر یک از آنها با خواسته ها و شرایط او است. قبل از رفتن به بازار، فهرستی از چیزهایی که باید بخرد تهیه کنید و بررسی کنید که آیا پول کافی برای آنها دارد یا خیر.

مشاهده می شود که برخی از جوانان ضمن اتخاذ تصمیم مهمی مانند انتخاب حرفه و انتخاب رشته کنکور در بهترین مرکز انتخاب رشته تهران ، قادر به انجام تکلیف توسعه فوق الذکر نیستند و لذا ناراضی هستند. عواملی وجود دارد که تصمیم گیری صحیح برای انتخاب شغل را دشوار می کند. برخی از اینها باورها و کلیاتی است که جوانان نسبت به دنیای کار و ویژگی های انسانی دارند. در زیر برخی از قضاوت های جوانانی که می خواهند تحصیلات عالی را دنبال کنند بیان شده است:

در کشور ما افراد نمی توانند به حرفه هایی که می خواهند وارد شوند:این قضاوت یک تعمیم اشتباه است. درست است که برخی از جوانان به دلیل فقر نمی توانند وارد حرفه مورد نظر خود شوند. اما مشاهده می شود که عدم امکان ورود به حرفه مورد نظر تنها به دلیل عدم کفایت مالی نیست، بلکه جوانانی نیز هستند که با وجود ثروتمند بودن به رشته های اشتباه گرایش دارند. اشتباه این افراد این است که نمی‌پرسند حرفه‌هایی که می‌خواهند وارد شوند با صلاحیت‌هایشان مناسب است یا خیر. این جوانان آرزوی برنامه‌های آموزشی را دارند که تعداد کمی از دانش‌آموزان ممتاز را می‌پذیرد و برای موفقیت به عادات مطالعه مداوم و منظم و همچنین توانایی تحصیلی برجسته نیاز دارد و وقتی نمی‌توانند وارد شوند ناامید می‌شوند.

برخی از کاندیداها و دانشجویان، قضاوت فوق را از این هم فراتر می‌گذارند و می‌گویند افرادی در ترکیه وارد حرفه‌هایی می‌شوند که نمی‌خواهند. برخی از کسانی که اعلام می‌کنند در منطقه‌ای که نمی‌خواهند در دانشگاه مستقر شده‌اند مجدداً در آزمون شرکت می‌کنند و برخی نیز پس از اینکه متوجه می‌شوند برنامه‌ای که در آن هستند برایشان مناسب است به تحصیل ادامه می‌دهند. اگر شخصی در برنامه‌ای قرار می‌گیرد که نمی‌خواهد، یا به این دلیل است که فرد هنگام کدنویسی فرم اعلان ترجیحی اشتباه کرده است، یا به این دلیل است که در ابتدا اطلاعات اشتباهی در مورد زمینه‌ای که انتخاب کرده و در لیست نوشته است، داشته است، یا اینکه برنامه هایی که کمتر می خواستند را در ردیف آخر فرم اعلان ترجیحی نوشتند تا خالی نباشد در حال آمدن است. بی توجهی برخی از داوطلبان دانشگاه

برای اینکه در جامعه مورد احترام قرار گیرد، باید عضو یک حرفه محترم بود: محترم بودن طبیعی ترین حق هر انسانی است. با این حال، انتظار برای دستیابی به این امر به عنوان عضوی از یک حرفه محترم غیر واقعی است. ضمناً تفکیک مشاغل به مشاغل محترم و غیر محترم صحیح نیست. اگر فردی عضو موفق یک حرفه شود، احترام به دست می آورد. این امر با عضویت در حرفه ای محقق می شود که نیازمند مهارت هایی است که او دارد و شامل فعالیت ها (وظایف حرفه ای) مورد علاقه او می شود. ممکن است، هرچند با احتمال کم، فردی وارد حرفه ای شود که با صلاحیت های او سازگار نیست، اما بعید است که به عضوی موفق و محترم در آن حرفه تبدیل شود.

من در مرحله انتخاب حرفه و انتخاب رشته کنکور در بهترین مرکز انتخاب رشته تهران  مادام العمر هستم:این گفته جوانانی که وارد دوره پذیرش دانشگاه شده اند ممکن است برای بسیاری از افراد درست و معتبر باشد. با این حال، در عصر ما که یک تغییر بسیار سریع تجربه می شود، مشاهده می شود که احتمال اینکه افراد زندگی خود را با یک شغل به پایان برسانند در حال کاهش است. با توسعه علم و فناوری، انواع حرفه ها به سرعت در حال افزایش است، در حالی که برخی از مشاغل از زندگی کاری حذف می شوند، از سوی دیگر، مشاغل جدید در حال ظهور هستند. در مواجهه با این تحولات، پیش‌بینی می‌شود که در قرن بیست و یکم، فرد در طول زندگی حرفه‌ای خود به طور متوسط ​​بین سه تا پنج شغل تغییر کند. بیست و پنج یا سی سال پیش به داوطلبان دانشگاه هشدار داده شد که در حال گرفتن مهمترین تصمیم زندگی خود هستند و باید در انتخاب شغل بسیار مراقب باشند. اگرچه در فرآیند قرار دادن دانشجویان در برنامه های دانشگاهی، در سیستمی که حتی تفاوت های ظریف امتیازات اعشاری امتیازات در نظر گرفته می شود و تغییر برنامه در سال دوم با قرار گرفتن در یک برنامه دشوار است، باز هم باید مراقب بود. با این حال، از آنجایی که شناخت خود برای شخص بسیار دشوار است، روند تکامل و تغییر در انسان در طول زندگی او ادامه دارد. همچنین اکثر افراد بیش از یک نوع استعداد دارند و ممکن است از انجام کارهای مربوط به بیش از یک زمینه لذت ببرند. به همین دلیل فرد می تواند در بیش از یک حرفه شاد و موفق باشد. این پدیده به ویژه برای افراد با استعداد صادق است. چنین افرادی می توانند هم در علوم و علوم اجتماعی و هم در زمینه هنر و زبان-ادبیات موفق باشند. مشخص است که نابغه هایی مانند لئوناردو داوینچی در طول زندگی خود محصولاتی با کیفیت برتر در زمینه های مختلف تولید کردند. در عصر ما، فرصت‌ها محیطی را نه تنها برای افراد بسیار واجد شرایط، بلکه برای افراد متوسط ​​نیز فراهم می‌کند تا از توانایی‌های متفاوت خود استفاده کرده و آن را توسعه دهند. در حال حاضر دانشگاه ها در تلاش هستند تا یا بخشی از برنامه های خود را برای اعطای دیپلم در دو رشته ایجاد کنند یا با افتتاح دروس انتخابی از رشته های مختلف، تحصیلات همه جانبه ای را برای دانشجویان فراهم کنند. می توان انتظار داشت که در آینده نزدیک این رویه فراگیر شود.

اگه وارد دانشگاه بشم بقیه اش راحته:اگر چه برای یک جوان مهم است که امتحان یا امتحانات را با موفقیت پشت سر بگذارد و وارد رشته دلخواه خود در جامعه ما شود که ورود به دانشگاه در آن سخت است، اما این آخرین مرحله از پیشرفت حرفه ای نیست. همانطور که در بالا ذکر شد، تحولات علم و فناوری، نحوه انجام حرفه‌ها را تغییر می‌دهد و در طی این فرآیند، برخی از مشاغل از بین می‌روند و به جای آن، حرفه‌های جدید با فناوری پیشرفته‌تر پدید می‌آیند. این پدیده مستلزم آن است که فرد در طول زندگی خود هر از چند گاهی تحت آموزش ضمن خدمت قرار گیرد تا در مورد شیوه های جدیدی که در حرفه خود به وجود می آید بیاموزد. علاوه بر این، افرادی که حرفه خود را از بازار کار ترک می کنند، ممکن است وارد فرآیند یادگیری حرفه جدیدی شوند. در این صورت بدیهی است که اگر جوان فکر کند پس از اخذ مدرک دانشگاهی مسئولیت تحصیلی وی پایان می یابد، اشتباه است. فرد برای پیشرفت در حرفه خود، حتی برای محافظت از شغل خود، باید تحت آموزش مداوم قرار گیرد. به همین دلیل امروزه تصمیمی است که یک بار در دوره خاصی از زندگی گرفته می شود و به طور کلی تغییر نمی کند. تاکید بر مفهوم توسعه شغلی است که بیانگر پیشرفتی است که تا پایان عمر کاری ادامه دارد نه انتخاب حرفه و انتخاب رشته کنکور در بهترین مرکز انتخاب رشته تهران  . برای جوان مفید خواهد بود که با در نظر گرفتن این واقعیت، زندگی خود را برنامه ریزی کند.

یک فرد تنها در صورت دریافت تحصیلات دانشگاهی چهار ساله می تواند حرفه ای مطمئن و قابل احترام به دست بیاورد : از آنجایی که سیستم تامین اجتماعی در ترکیه به اندازه کافی توسعه نیافته است، مردم فکر می کنند که اگر تحصیلات عالی دریافت کنند، حرفه ای مطمئن به دست خواهند آورد. از سوی دیگر برخی از جوانان دوره های دو ساله کاردانی را به عنوان آموزش عالی نمی دانند و فکر می کنند که تحصیل در مقطع کارشناسی از نظر کسب درآمد و شغل سودمندتر است. با این حال، جوانانی که برنامه های آموزش عالی نه تنها دو ساله، بلکه چهار ساله را گذرانده اند، در یافتن شغلی که درآمد منظم و خوبی داشته باشد، با مشکل مواجه هستند. حوزه های کاری در بخش دولتی در حال محدودتر شدن است. اگر چه یک دیپلم از یک دانشگاه خوب نقش مهمی در یافتن شغل در بخش خصوصی دارد ، اما حفظ و پیشرفت در کاربیشتر به مدرک مهارت بستگی دارد تا مدرک دیپلم. یک تکنسین خوب آموزش دیده می تواند شغل خود را حفظ کند و بیشتر از یک مهندس معمولی پیشرفت کند.

او باید ابتدا وارد یک دانشگاه خوب شود، مهم نیست چه رشته ای: مشاهده می شود که برخی از جوانانی که می خواهند تحصیلات عالی را دنبال کنند، مسیری مانند انتخاب دانشگاه و سپس انتخاب رشته را طی می کنند. شکی نیست که آموزش در دانشگاهی با کادر آموزشی غنی بهتر خواهد بود. با این حال، کیفیت فرد قبل از کیفیت دانشگاهی که در موفقیت حرفه ای از آن فارغ التحصیل شده، مؤثر است. یک دانشجوی پرشور و سخت کوش یک گروه با کادر آموزشی ناکافی می تواند با تماشای نشریات مرتبط با رشته خود به آموزش خود بپردازد و تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد در یک گروه یا دانشکده خوب ادامه دهد. از طرف دیگر، حتی اگر فردی که برای ورود به دانشگاه خوب وارد رشته ای می شود که او نمی خواهد، از فضای آموزشی راضی باشد، ممکن است موفق نباشد زیرا نمی تواند به اصل تحصیل راضی باشد.

وقتی می گوییم دانشگاه های خوب، معمولاً منظور دانشگاه هایی است که به زبان خارجی (انگلیسی) تدریس می کنند. یکی از دلایل ارجحیت دانشگاه‌هایی که به زبان خارجی تدریس می‌کنند، این باور است که فارغ‌التحصیلان این موسسات توسط بخش خصوصی ترجیح داده می‌شوند. در گذشته نمونه های زیادی برای تأیید این باور وجود داشت. با این حال، در سال های اخیر، ترجیحات به این روش در آگهی های استخدامی در روزنامه ها مانند قبل دیده نمی شود. زیرا برخی از دانشگاه هایی که به زبان ترکی تدریس می کنند شروع به اهمیت ویژه ای به آموزش زبان های خارجی کرده اند. از طرفی دانشجویانی که فقط در کلاس مقدماتی یک ساله دانشگاه امکان یادگیری زبان خارجی را دارند، به دلیل عدم تسلط کافی به آن زبان، در پیگیری تدریس دچار مشکل می شوند و در نتیجه نمی توانند. دانش میدانی کافی کسب کنید این امر به ویژه در مورد برنامه هایی در زمینه علوم اجتماعی صادق است.

 فقط کسانی که می خواهند یک حرفه خاص را کسب کنند باید به دانشگاه بروند: کسانی که مشاهده می کنند اکثر فارغ التحصیلان دانشگاه در رشته هایی غیر از رشته هایی که در آن تحصیل می کنند کار می کنند، متاسفند که وقت و هزینه ای که برای آموزش حرفه ای صرف می شود هدر می رود. در حالی که این ایده ممکن است تا حدی برای کشورهایی که در شرایط بحرانی اقتصادی هستند صادق باشد، دانشگاه ها در واقع سه هدف دارند:

انجام تحقیقات علمی و تولید علم

برای تربیت کادر حرفه ای

فرهنگ آوردن

اکثریت قریب به اتفاق جوانان برای هدف دوم به دانشگاه روی می آورند و امید به اخذ دیپلم، عنوان و شغل مناسب متناسب با خود را پرورش می دهند. به فارغ التحصیلان یک مدرک دیپلم و عنوان مربوطه داده می شود، اما تعداد کمی از مشاغل به جز مشاغلی که حدود آنها را قانون تعیین می کند، مانند پزشکی، مهندسی، پرستاری و تدریس، ارتباط نزدیکی با دیپلم دارند. این پدیده ای است که اغلب مشاهده می شود که اکثر فارغ التحصیلان دانشگاه در مشاغلی کار می کنند که ارتباط مستقیمی با رشته تحصیلی آنها ندارد. اگرچه اکثر برنامه های کارشناسی آموزش عالی در واقع آموزش در مورد یک موضوع خاص را ارائه می دهند، دانش و مهارت های به دست آمده را می توان به سایر رشته های مشابه منتقل کرد. بنابراین، یک فارغ التحصیل که به دنبال شغلی است می تواند فرصتی برای کار در زمینه های تجاری پیدا کند که در ابتدا هرگز به آن فکر نمی کرد. او در حین کار در آن مشاغل هیچ مشکل سازگاری قابل توجهی را تجربه نمی کند. در این صورت می‌توان گفت که تحصیلات دانشگاهی همیشه حرفه خاصی را ارائه نمی‌کند، با فرهنگ‌سازی بیشتر، شانس جوانان را برای یافتن شغل در یک حوزه وسیع‌تر افزایش می‌دهد. دشواری یافتن شغل در بحران اقتصادی کنونی برای هر حرفه ای معتبر است.

دانشگاه ها به منظور افزایش فرصت های شغلی جوانان دروس انتخابی مختلفی را در برنامه ها گنجانده اند و برخی از دانشگاه ها برنامه هایی را تحت عنوان شاخه های اصلی و فرعی ایجاد می کنند. به عنوان مثال، رشته تحصیلی یک فرد ممکن است روانشناسی باشد و رشته فرعی ممکن است جامعه شناسی باشد. در برخی از دانشگاه ها امکان اخذ دیپلم از دو شاخه وجود دارد.

پس از گذراندن یکی از دوره های کارشناسی آموزش عالی، امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مشابه دیگری وجود دارد. در واقع چنین تحصیلاتی برای یافتن شغلی پایدار لازم است. به عنوان مثال، یک جوان فارغ التحصیل کامپیوتر با مدرک فیزیک می تواند تحصیلات عالیه در رشته مدیریت بازرگانی دریافت کند که از رشته آموزشی فارغ التحصیل شده باشد. علاوه بر این، بسیاری از افراد با تکمیل برنامه های آموزشی ضمن خدمت که توسط موسسات یا برنامه های گواهی ارائه شده در دانشگاه ها در حین کار در یک زمینه خاص ارائه می شود، به رشته های مختلف می روند.

بسیار مهم است که از قبل بدانیم کدام حرفه در آینده معتبر خواهد بود: برخی از جوانانی که باید حرفه ای را انتخاب کنند، می پرسند که “کدام حرفه ها در آینده معتبر خواهند بود؟” دارد سوال می پرسد برای پاسخ به این سوال از این جوانان پرسیده شد که چند سال می خواهید آینده را بدانید؟ باید بپرسم. در دنیایی که فناوری به سرعت در حال توسعه است، می‌توانیم یک حرفه را پنج یا ده سال آینده پیش‌بینی کنیم. پس از آن، این حرفه جذاب در اثر پیشرفت تکنولوژی و تغییرات اقتصاد تغییر هویت داده است، شاید با ورود افراد زیادی به آن عرصه، جذابیت فعلی خود را از دست بدهد. در کشور ما نیز نمونه های متفاوتی از این دست در گذشته اتفاق افتاده و همچنان نیز تجربه خواهد شد.

مهم نیست که جوانان چه حرفه ای را انتخاب می کنند، بلکه مهم است که آنها به چه نوع دانش و مهارت هایی مجهز هستند تا بتوانند با این تغییر سریع همگام شوند. برای آماده شدن برای چنین دنیایی، جوانان باید خود را در زمینه های زیر آموزش دهند:

توسعه فناوری کارهای حرفه ای را آسان تر می کند و مهارت های دستی و قدرت بدنی به طور فزاینده ای با قدرت مغز جایگزین می شوند. به همین دلیل، جوانان باید خود را در زمینه های ریاضی و منطق به خوبی آموزش دهند و بر فعالیت هایی تمرکز کنند که مهارت های استدلال و قضاوت آنها را بهبود می بخشد. کسانی که نگرش هایی مانند حفظ کردن، پاس کردن نمرات و صرفه جویی در روز را اتخاذ می کنند، شانس کمی برای همگام شدن با تغییرات آینده خواهند داشت.

جوانانی که در طول روز علاوه بر چندین حرفه و تغییر مکرر شغل مجبور به کار در بیش از یک حرفه در روز خواهند بود، باید تا حد امکان به پرورش مهارت های مختلف مانند ورزش، صنایع دستی، سخنوری و نویسندگی توجه کنند. بنابراین، فرد می‌تواند بخش‌های مختلف روز را به انجام وظایف مرتبط با توانایی‌های مختلف بگذراند. بنابراین، او می تواند هم درآمد خود را افزایش دهد و هم فرصت ارزیابی مهارت های مختلف خود را از طریق یک شغل اضافی پیدا کند.

امروزه افراد در محیط های کاری بزرگ با همکاری افراد زیادی کار می کنند. تعداد افرادی که با چند کارآموز در مشاغل کوچک خود کار می کنند به تدریج در حال کاهش است. سپس جوانان آینده باید مهارت برقراری ارتباط و همکاری با دیگران را داشته باشند. به نظر می رسد داشتن انعطاف پذیری برای کار با افراد مختلف در شرایط مختلف، توانایی مقاومت در برابر عدم اطمینان و خلاقیت از ویژگی های شخصیتی است که باعث افزایش موفقیت در زندگی تجاری می شود.

 دانستن یک زبان خارجی، به ویژه انگلیسی، شانس فرد برای یافتن شغل و پیشرفت را افزایش می دهد. این امر به ویژه برای جوانان دارای تحصیلات عالی بسیار مهم است.

ویژگی های در نظر گرفته شده در انتخاب دانشجو برای دانشگاه

سیستم امتحانی اعمال شده در ورودی دانشگاه دارای ساختاری است که توانایی تحصیلی دانش آموز (توانایی یادگیری موضوعات انتزاعی) و موفقیت مدرسه (دانش و نظم مطالعه) را ارزیابی می کند. موفقیت تحصیلی دانش‌آموز نیز با در نظر گرفتن میانگین نمرات (سطح توانایی تحصیلی) و نمرات دیپلم دانش‌آموزان در آزمون گزینش دانشجو ارزیابی می‌شود. بنابراین، نمرات موفقیت دوره متوسطه فارغ التحصیلان مدارسی مانند دبیرستان های آناتولی و دبیرستان های علوم که دانش آموزان آنها از طریق آزمون انتخاب می شوند، بالاتر از فارغ التحصیلان سایر مدارس در نظر گرفته می شود.

سیستم انتخاب پیاده‌سازی شده توسط ÖSYM فرض می‌کند که کاندیداها برنامه‌ای را که بیشتر می‌خواهند وارد شوند، در ابتدا هنگام پر کردن فرم اعلان ترجیحی بنویسند. برنامه ای که فرد بیشتر تمایل دارد وارد آن شود باید برنامه ای باشد که به بهترین وجه با ویژگی های روحی، جسمی و عاطفی و امکانات اقتصادی او همخوانی داشته باشد. همانطور که قبلا ذکر شد، یک فرد سعی می کند با ورود به یک برنامه محبوب که افراد زیادی مایل به ورود به آن هستند و در نتیجه با نمره پایه بالا، توانایی تحصیلی خود را ثابت کند.اگر آن را به عنوان مهمترین هدف در نظر بگیرد و تناسب سایر ویژگی های خود را با برنامه در نظر نگیرد، حتی اگر موفق به ورود به برنامه شود، ممکن است نتواند از آنجا فارغ التحصیل شود. یک جوان بسیار باهوش اما خودشیفته به لطف هوشش می تواند در امتحان قبول شود، اما چون عادت به درس خواندن ندارد، ممکن است برایش سخت باشد که با محیط آموزشی که در آن دانش آموزان ممتازی مانند خودش وجود دارد و در آن حضور داشته باشند، سخت باشد. جایی که موفقیت به تلاش و کار منظم بستگی دارد. برنامه دیگری که می توان با نمره کمتر وارد آن شد، شاید برای ساختار این جوان مناسبتر باشد.

این واقعیت که سطوح پرستیژ اجتماعی مشاغل در کشور ما بسیار متفاوت است، نقش بسیار مهمی در تعیین ترجیحات جوانان و رتبه بندی آنها دارد. انتخاب رشته هایی که دانش آموزان با نمرات بالا را می پذیرند فقط برای اثبات استعداد و محاسبه سوالاتی که باید در آزمون به آنها پاسخ صحیح داده شود تا یکی از آنها در ردیف اول قرار گیرد کافی نیست. مشاهده می شود که بسیاری از دانش آموزانی که به چنین اهدافی دست می یابند پس از مدتی از وضعیتی که در آن قرار دارند راضی نیستند و تحصیلات خود را ناتمام می گذارند و یا پس از اتمام تحصیل به مناطق مناسب تری می روند. فقط به فکر اثبات قدرت یادگیری دروس دانشگاهی و کسب اعتبار از طریق این حرفه.تصمیماتی که با این تصمیم گرفته می شود هم باعث ناراحتی فرد می شود و هم ضرر اقتصادی برای خانواده و کشور. به همین دلیل، شایسته است جوانان به خوبی به حرف خود گوش دهند و سعی کنند قبل از نهایی کردن ترجیحات خود، سایر جنبه های شخصیتی خود را به دقت و با جزئیات ارزیابی کنند.

خود را بشناسید

انسان مانند هر موجود زنده ای در طول زندگی خود مراحل رشد و نمو زیادی را پشت سر می گذارد. رشد شخصیت عبارت است از فرایند اجتماعی شدن فرد، کسب نگرش ها و مهارت های ارتباطی لازم برای برآوردن انتظارات جامعه ای که در آن زندگی می کند. این فرایند رشد تحت عناوین رشد ذهنی و عاطفی به صورت علمی مورد بررسی قرار می گیرد. از اواسط قرن بیستم بعد به نام توسعه حرفه ای به آن اضافه شد. توسعه حرفه ای را می توان به عنوان فرآیند ایجاد رفتارهای لازم برای فرد برای به دست آوردن جایگاه مناسب در زندگی کاری پیچیده تر و تحقق خود در آن محیط تعریف کرد.

فرآیند رشد حرفه ای فرآیندی است که از دوره پیش دبستانی شروع می شود و تا پایان زندگی حرفه ای ادامه می یابد. در طی این فرآیند، از فرد انتظار می رود که رفتارهای مطلوب زیر را ایجاد کند:

آگاه بودن از آنچه که می توانید انجام دهید و تا چه حد؛ بتوانند توانایی های خود را در موضوعات مختلف به طور دقیق، واقع بینانه و با جزئیات ارزیابی کنند

توانایی بیان واضح و روشن آنچه از یک محیط آموزشی، یک رشته تحصیلی، به طور خلاصه یک حرفه انتظار دارد.

گزینه های موجود را بررسی کنید، ببینید آیا گزینه های دیگری وجود دارد یا خیر

ارزیابی هر یک از گزینه ها از نظر امکان برآوردن خواسته ها و انتظارات و دسترسی به آنها با توانمندی ها و فرصت های اقتصادی موجود.

توانایی تصمیم گیری برای مراجعه به کسانی که به نظر می رسد بیشتر خواسته ها را برآورده می کنند و به احتمال زیاد به آنها می رسند.

یکی از مهم ترین و دشوارترین وظایف رشدی که یک فرد باید در طول زندگی خود انجام دهد، ایجاد یک حس روشن و مصمم از خود در مورد آنچه می خواهد و آنچه می تواند و نمی تواند انجام دهد، است. خودشناسی در هر عصر و فرهنگی اولین شرط بلوغ شمرده شده است. وقتی صحبت از انتخاب یک حرفه به میان می آید، شناخت خود به این معناست که بتواند به وضوح بیان کند که چه نوع کاری را می تواند انجام دهد (توانایی هایش)، چه نوع کاری را دوست دارد در یک محیط کاری انجام دهد (علائقش) و چه مزایای دیگری که او دارد. از فعالیت های حرفه ای انتظار دارد (ارزش های حرفه ای). این تنها زمانی است که بیشتر افراد به اولین میانسالی خود می رسند.

عواملی که شناخت خود را برای جوانان دشوار می کند را می توان به شرح زیر شناسایی کرد:

در دوران نوجوانی، تجربیات افراد ناکافی است. نمی توان گفت که اکثر مؤسسات آموزشی ما در آماده سازی محیط های آموزشی که افراد را برای کشف استعدادهای خود تسهیل می کند، مانند تمرینات بازو، دروس انتخابی، باشگاه های دانشجویی، دوره های توسعه سرگرمی کافی هستند. شناخت و پاداش موفقیت در زمینه های درسی غیر از علوم و ریاضیات، یک روش معمول در مدارس نیست. در مدارسی که کلاس ها شلوغ است و تدریس نیم روز است، معلمان فرصت بسیار کمی دارند تا دانش آموزان خود را از جنبه های مختلف بشناسند. از آنجایی که نظرات معلمان در مورد گروه های بزرگ به غیر از دانش آموزانی که به دلیل ویژگی های شدیدشان برجسته هستند، عموماً مبهم است، قابلیت اطمینان فرم های مشاهده ای ایجاد شده برای بیان آنها نیز پایین است.

نوجوانی دوره شکل گیری هویت است. او سعی می کند برخی از قضاوت هایی را که در نتیجه تجربیاتش تا آن زمان درباره خود به دست آورده است، ارزیابی کند، آنها را یکپارچه کند و مشخص کند که او کیست. در این دوره، علایق بسیاری از جوانان بی ثبات و جاه طلبی های حرفه ای آنها دور از واقعیت است. مشکل نوجوانان این است که در دنیای بزرگسالان جایگاه خوبی داشته باشند و خود را به محیط خود ثابت کنند. به همین دلیل سعی می‌کند این تصور را ایجاد کند که از نظر ویژگی‌های مورد نظر محیط قوی هستند و نمی‌توانند ویژگی‌های محیطی را که به آن اهمیت نمی‌دهند شناسایی و ارزیابی کنند. این وضعیت به‌ویژه در فرزندان خانواده‌های بیش از حد مطالبه‌گر و مستبد به‌طور چشمگیرتر دیده می‌شود. انکار نقاط ضعف جوانان، سرکوب تمایلات آنان، تلاش برای راضی نگه داشتن محیط، به ویژه والدین، او خود را موظف به ایجاد هویتی می‌داند که برای والدینش خوشایند باشد، نه هویتی که با ذات واقعی او سازگار باشد. جوانانی که با خود بیگانه و به شدت به ذائقه دیگران حساس هستند، به سمت اهداف تحصیلی و شغلی که مناسب علایق و توانایی هایشان نیست، گرایش دارند و در صورت تحقق نیافتن اهدافشان دچار فروپاشی می شوند.

تحقیق در مورد گزینه ها

یکی دیگر از شرایط تصمیم گیری سالم شغلی، آگاهی از گزینه هاست. اما مشاهده می شود که اطلاعات جوانان در مورد گزینه های تحصیلی و شغلی ناکافی و اغلب اشتباه است. مشاهدات و تحقیقات نشان می دهد که بیش از نیمی از دانشجویانی که به دانشگاه می آیند در ماه های اول از رشته تحصیلی خود راضی نیستند. برخی از آنها اظهار می کنند که باید دپارتمان هایی را انتخاب می کنند که در مورد آنها اطلاعاتی ندارند، در حالی که برخی دیگر اظهار می کنند که آنچه را که به دنبال آن بودند در دپارتمانی که با میل به آن آمده اند پیدا نکرده اند و برای سال آینده برنامه ریزی می کنند تا رشته خود را تغییر دهند. . خوشبختانه تعداد قابل توجهی از آنها در اواخر سال متوجه می شوند که منطقه ای که در آن قرار دارند برای آنها مناسب است و شروع به برقراری ارتباط با آن می کنند. سیستم آموزشی ما اکثر دانش‌آموزان را مجبور می‌کند در پایان دوره ابتدایی رشته حرفه‌ای و برخی را بعد از یک سال انتخاب رشته کنند. اکثر انتخاب ها در این سن تحت راهنمایی والدین صورت می گیرد. مشاهده می شود که آنها نیز بدون آگاهی از بسیاری از گزینه ها این فرآیند را انجام می دهند. با این حال، قبل از تصمیم گیری در مورد موضوعی که ارتباط نزدیک با آینده آنها دارد، جوانان باید سعی کنند فرصت هایی را که برای آنها باز است جستجو کنند و برای کسب اطلاعات در مورد گزینه های تحصیلی و شغلی خود تلاش کنند. دلایل روانی و اجتماعی وجود دارد که جوانان را از چنین ابتکاری باز می دارد. می توانیم آنها را به صورت زیر خلاصه کنیم: با این حال، قبل از تصمیم گیری در مورد موضوعی که ارتباط نزدیکی با آینده آنها دارد، جوانان باید سعی کنند فرصت هایی را که برای آنها باز است جستجو کنند و برای کسب اطلاعات در مورد گزینه های تحصیلی و شغلی خود تلاش کنند. دلایل روانی و اجتماعی وجود دارد که جوانان را از چنین ابتکاری باز می دارد. می توانیم آنها را به صورت زیر خلاصه کنیم: با این حال، قبل از تصمیم گیری در مورد موضوعی که ارتباط نزدیکی با آینده آنها دارد، جوانان باید سعی کنند فرصت هایی را که برای آنها باز است جستجو کنند و برای کسب اطلاعات در مورد گزینه های تحصیلی و شغلی خود تلاش کنند. دلایل روانی و اجتماعی وجود دارد که جوانان را از چنین ابتکاری باز می دارد. می توانیم آنها را به صورت زیر خلاصه کنیم:

دایره جوان ممکن است بسیار باریک باشد و فرصت های کسب اطلاعات بسیار محدود باشد. این امر به ویژه در مورد جوانانی که در مناطق روستایی رشد می کنند صادق است. از آنجایی که در این حلقه‌ها نمونه‌های مناسبی برای حرفه‌هایی به جز پلیس، معلمی و پرستاری وجود ندارد، انتخاب جوانان ممکن است به این مشاغل و چند حرفه مشابه محدود شود. افراد به دلیل عدم آگاهی از منابع اطلاعاتی یا دشواری دستیابی به آنها مجبور به تصمیم گیری با اطلاعات ناکافی هستند.

یکی دیگر از دلایل جلوگیری از کسب اطلاعات، ترس فرد است. انبوه گزینه ها می تواند فرد ناامن را گیج و گیج کند. چنین فردی فاقد قدرت تفکر انعطاف پذیر برای سازگاری با موقعیت های مختلف است. یک گزینه جدید ممکن است مستلزم کنار گذاشتن تصمیم قبلی باشد. این به معنای وضعیت جدیدی از عدم اطمینان است. با این حال، افراد ناامن تنها در شرایط مشخص و مشخص می توانند راحت باشند. افراد با چنین ساختار شخصیتی تلاشی برای جستجوی حقایق در مورد خود یا امکانات خود ندارند.

از سوی دیگر، افراد با اعتماد به نفس بر این باورند که اطلاعات جدیدی که این تحقیق به ارمغان خواهد آورد، کمک مثبتی به توسعه آنها خواهد کرد و در این راستا ابتکار عمل می کنند. مهمترین آنها همانطور که در بالا ذکر شد، تلاش برای خودشناسی است. جوانی که خودش را می شناسد، حدود امکاناتش را می شناسد و خواسته واقعی اش چیست، گزینه های پیش روی خود را بر اساس این معیارها ارزیابی می کند و حتی به بررسی اینکه آیا گزینه های دیگری هم هست یا خیر. در مقابل، او در خود بسیار برتر است که از مواجهه با برخی حقایق در مورد خود اجتناب می کند. از سوی دیگر، فردی که به دلیل دیدن این ویژگی ها به اهداف سطح بالا روی می آورد، از ترس برهم زدن نظم خیالی خود از کنکاش در گزینه های مختلف اجتناب می کند و با بهانه های غیرمنطقی گزینه های پیشنهادی را رد می کند. بنابراین می توان گفت که تمایل به کشف گزینه ها از طریق خودکاوی،

برای شناخت خود و حرفه ها چه باید کرد؟

شناخت ماهیت انسان، خصوصیات واقعی او و ارزیابی صحیح خود هدف آسانی نیست. این امر به ویژه برای جوانانی که تجربه کمی دارند و سعی در اثبات خود دارند دشوار است. مهمترین عاملی که مانع از شناخت خود افراد می شود، میل به دوست داشتن و پذیرفته شدن توسط دیگران است. شخصی که خود را بر اساس معیارهای دیگران ارزیابی می کند، به احتمال زیاد از حقیقت خود فاصله می گیرد و خودپنداره ای ایجاد می کند که با خود او جور در نمی آید. لازمه ایجاد یک خودپنداره دقیق و واقع بینانه این است که نسبت به انتظارات و ارزیابی های محیط بیش از حد حساس نباشیم. فردی که آزادی درونی خود را توسعه داده است می تواند با بررسی خود به ماهیت خود پی ببرد.

وظیفه شخصی که می خواهد ماهیت خود را بشناسد این است که به طور مکرر آنچه را که در محیط های مختلف تجربه کرده است، احساس خود را در مواجهه با موقعیت ها و اتفاقات مختلف مرور کند و این تجربیات را نام ببرد. فردی که سعی می کند خود را متقاعد کند که دارای ویژگی هایی است که دیگران به آن اهمیت می دهند و سعی می کند ویژگی هایی را که دیگران به آنها اهمیت نمی دهند سرکوب کند، کاندیدای بیگانگی از طبیعت خود و تجربه ناهماهنگی ناشی از عدم استفاده از طبیعت است. پتانسیل ها 

ÖSYM ابزارهای اندازه گیری و انتشاراتی را برای داوطلبان آماده کرده است تا خود را بشناسند و در مورد برنامه های آموزش عالی اطلاعات کسب کنند. از این میان، پرسشنامه خودارزیابی به مدت سیزده سال، برنامه BİLDEMER (راهنمای حرفه ای به کمک رایانه) به مدت شش سال و کتاب منبع «راهنمای دانشگاه ها، برنامه های آموزش عالی و مشاغل» در مدارس و تدریس خصوصی استفاده شده است. موسسات به مدت پانزده سال اطلاعات کتاب منبع معرفی برنامه ها و حرفه ها به صفحات اینترنتی ما منتقل شده است. فردی که مستعد شناخت خود و امکانات پیرامونش است در دسترسی به این منابع مشکلی نخواهد داشت.

تصمیم گیری ( جهت گیری به یک گزینه خاص)

وظیفه ای که باید در این مرحله از پیشرفت حرفه ای انجام شود، ارزیابی دانش به دست آمده در دو زمینه توصیف شده در بالا با هم، برای یافتن گزینه ای با مطلوب ترین جنبه ها، کمترین جنبه های نامطلوب و بیشترین احتمال دستیابی است.

فرآیند تصمیم گیری می تواند یک فرآیند لذت بخش باشد که اگر دو وظیفه توسعه ای که در بالا توضیح داده شد با موفقیت انجام شود، با موفقیت انجام می شود. مشاهده می شود افرادی که شناخت کافی نسبت به خود و محیط خود ندارند، ادعاهای بالایی دارند، بیش از حد مضطرب هستند و به مسئولیت خود آگاهی نداشته اند، در این مرحله رفتارهای متفاوتی از خود نشان می دهند. مثلاً افراد ناامن تصمیم گیری را به دیگران واگذار می کنند یا تصمیمات دیگران را اتخاذ و اجرا می کنند، با این فکر که دیگران (بزرگان خانواده، دوستان و…) بهتر می دانند. دو نوع واکنش افراد بیش از حد مضطرب وجود دارد. آنها یا عجله دارند که تصمیم را فوری نهایی کنند یا نمی توانند گزینه ها را به طور دقیق بررسی کنند، به دنبال گزینه های دیگر باشند، به تلاش خود پایان دهند و تصمیم خود را نهایی کنند. افراد غیرمسئول نیز تصمیم گیری را به روز آخر می سپارند اما ترجیح می دهند در مدت زمان سپری شده به تصمیم گیری فکر نکنند. برخی افراد هنگام تصمیم گیری به شهود خود، برخی بر منطق خود و برخی دیگر به دیگران تکیه می کنند.

گروه دیگری نیز در تصمیم گیری مشکل دارند که به طور مزمن تصمیم گیری نمی کنند. این افراد هیچ گزینه ای را برای خود مناسب نمی یابند. وقتی باید تصمیمی بگیرند، نمی‌توانند برای مدت طولانی به هیچ گزینه‌ای گره بخورند و تصمیمات خود را مرتباً تغییر می‌دهند. در نتیجه صرف نظر از اینکه کدام گزینه را انتخاب می کنند، همیشه چشمشان به گزینه های دیگر می ماند.

تصمیم گیری در مورد انتخاب حرفه و انتخاب رشته کنکور در بهترین مرکز انتخاب رشته تهران  باید بر اساس ذات فرد باشد. افراد با رشد شخصیت سالم که ذات خود را می شناسند و برای تحقق آن تلاش می کنند، از آنجایی که اطلاعات دقیق، دقیق و واقع بینانه ای از خود و محیط اطراف خود دارند، در تصمیم گیری صحیح مشکلی ندارند. زیرا در فرآیند تصمیم گیری افرادی که با خود در صلح هستند، عوامل آگاهانه یا ناخودآگاه مانند تحریف حقایق مربوط به خود و گزینه هایشان و نادیده گرفتن برخی از آنها جایی ندارد.

در زیر نمونه ای از پیشرفت شغلی سه جوان را مشاهده می کنید که یکی از آنها آزادانه به بررسی خود و امکانات پیرامونش می پردازد و دیگری مطابق میل خانواده اش عمل می کند و دیگری حدود خود را نمی شناسد و نمی پذیرد. فرآیند انتخاب یک برنامه به طور جدی:

مثال-1

“من به طور کلی یک دانش آموز موفق در نظر گرفته می شوم.می توانم بگویم که تا حدودی این را مدیون کار همیشگی ام هستم. با وجود اینکه در دوره ابتدایی مورد تقدیر و تشکر قرار گرفتم، نتوانستم در امتحان دبیرستان آناتولی قبول شوم. امتیاز من به اندازه کافی نبود.

کلاس های علوم من در دبیرستان خوب در نظر گرفته شد. بنابراین هیچ نت شکسته ای دریافت نکردم. با درس گرفتن از پسر همسایه مان در ریاضی نمره قبولی می گرفتم. وضعیت من در فیزیک و شیمی تفاوت چندانی نداشت. من می‌توانستم آنچه را که معلم در خانه تدریس می‌کرد، با تکرار منظم آن یاد بگیرم، اما وقتی مشکل دیگری از من پرسیده شد، دچار تردید شدم. به همین دلیل وقتی در این کلاس ها نمره قبولی گرفتم خوشحال شدم. در زیست شناسی خیلی بهتر بودم. حتی می توانم بگویم علاقه خاصی به این رشته دارم. در سفرهای صحرایی متوجه حیوانات و گیاهان اطراف می شوم و از آنها نمونه برداری می کنم. کلکسیون پروانه ای هم به این شکل درست کردم. من ماهی های مختلف و یک پرنده در آکواریومم داشتم. وقتی به معلمم کمک کردم تا آزمایشگاه زیست شناسی را سازماندهی کند، متوجه شدم که از این کار بسیار لذت می برم.

بررسی روحیات افراد، احساس آنها در مواجهه با حوادث خاص و گوش دادن به مشکلات و کمک به آنها به نظرم شغل بسیار جالبی بود. در اوقات فراغت سعی می‌کردم داستان‌ها و رمان‌هایی درباره روان‌شناسی بخوانم.

وقتی در خانواده درباره حرفه آینده من صحبت می شد، همه حرفه ای را پیشنهاد می کردند. پدرم به من پیشنهاد داد که داروساز، مادرم دکتر و عمویم مهندس عمران شوم. دوستان من هم به فکر مهندسی بودند. من تمام نشریات مقدماتی حرفه های توصیه شده را خوانده ام. از آنجایی که زیست شناسی رشته ای است که بیشتر به آن موفق و علاقه مند هستم، به ویژه نشریات مرتبط با آن را بررسی کردم. اتفاقا من با انسان شناسی فیزیکی به عنوان یک حرفه مرتبط با زیست شناسی آشنا شدم. با این حال، من برنامه های دامپزشکی را ابتدا و برنامه های زیست شناسی را تا آخر در لیست ترجیحاتم نوشتم. من به این فکر می کردم که اگر بتوانم دامپزشک خوبی باشم، یک کلینیک حیوانات خانگی باز کنم یا حیوانات خانگی را بزرگ کنم و بفروشم. به نظر من این یک تجارت سودآور بود. اگر وارد رشته زیست شناسی می شدم هدفم همین بود. بالاخره توانستم وارد برنامه زیست شناسی شوم. من از رشته زیست شناسی با مدرک خوب فارغ التحصیل شدم.الان در مقطع فوق لیسانس می خوانم و همزمان به عنوان دستیار در بیمارستان حیوانات مشغول به کار هستم. من می‌توانم به عنوان دستیار پژوهشی وارد بخش زیست‌شناسی شوم یا معلم زیست‌شناسی شوم، اما از ایده‌آل خود برای باز کردن مکانی که در آینده حیوانات خانگی مانند پرندگان، سگ‌ها و گربه‌ها را پرورش می‌دهد، دست برنداشتم.»

این جوان با ارزیابی تجربیات خود، به نظر می رسد تصور روشنی از کارهایی که می تواند انجام دهد و نمی تواند انجام دهد، چه فعالیت هایی را دوست دارد، دارد و به یک حس واضح از خود رسیده است که می تواند خود را بسیار واضح و با کلمات مناسب بیان کند. فرد نیز با همان اعتماد به نفس حرفه ها را مورد بررسی قرار داده و منطقه مناسبی را برای خود تعیین کرده است. او به پیشنهادات اعضای خانواده و پیشنهادات دوستانش توجه می کرد، اما به یکی از آنها وابسته نمی شد، با احترام به ساختار خودش عمل می کرد و یک برنامه شغلی می ساخت که در آن می توانست به ذات خود پی ببرد.

مثال – 2

من فرزند دوم پدری پزشک و مادری اقتصاددان هستم. از آنجایی که فرزند اول آنها معلول بود، والدینم دوست داشتند من پزشک شوم. به هر حال آنها فکر می کردند که برادرم می تواند از این طریق بهتر با مشکلاتش کنار بیاید. من در مدرسه دانش آموز بسیار موفقی بودم. تقریباً در هر درسی نمرات بالاتر از میانگین می گرفتم، اما قوی ترین استعدادم در رشته هنر بود. کلاس هشتم که بودم در مسابقه نقاشی اول دنیا شدم. اما پدرم وسایل نقاشی لازم را برایم نخرید تا وقتم را با نقاشی سپری نکنم، می گفت بهتر است با دیدن نقاشی من دروس علوم بخوانم. در دبیرستان به طور کامل درس نقاشی را رها کردم و تمام انرژی ام را صرف دروس علوم کردم. من هم مانند بسیاری از دوستانم در یک مدرسه خصوصی درس خواندم. سال اولی که امتحان دادم نتوانستم وارد دانشکده پزشکی شوم. به لیست اولویت های سال دوم من، از آنجایی که من نیز برنامه هایی می نویسم که دانش آموزان با نمرات پایین تری می گیرند، به یکی از آنها بسنده کردم. دانشکده را به موقع تمام کردم چون پرتلاش و منظم بودم. مدتی به عنوان پزشک عمومی کار کردم. می خواستم جراح پلاستیک شوم. اما وقتی در آزمون تخصصی پزشکی که دو بار شرکت کردم، مردود شدم، گزینه های تخصصی دیگری را که می شد با نمرات کمتر وارد کرد، یادداشت کردم و سه بار دیگر در آزمون شرکت کردم. وقتی در این امتحانات مردود شدم، امیدم را به آموزش تخصصی از دست دادم. در این بین دوباره به کار نقاشی ام روی آوردم. نمایشگاهی که افتتاح کردم توجه زیادی را به خود جلب کرد، اما گذران زندگی از طریق نقاشی برایم کمی غیرممکن به نظر می رسید. در آن زمان اتفاق خوشایندی بود. یک سردبیر نشریات پزشکی که از نمایشگاه بازدید کرده بود به من پیشنهاد کار در زمینه انتشارات را داد. من الان دارم از کتاب ها و مجلات در زمینه پزشکی عکس می کشم.

این جوان بالاخره توانست یک محیط حرفه ای مناسب برای ذات خود پیدا کند. تحصیلات پزشکی بدون شک کمک قابل توجهی به کیفیت شغل فعلی او می کند. اما آیا تحصیل پزشکی که یک تحصیل طولانی، پرمشقت و پرهزینه بود، برای این جوان که می‌خواست با نقاشی امرار معاش کند، اجباری بود؟ آیا بهتر نیست جوان دیگری که بتواند به حرفه پزشکی متصل شود به جای او قرار می گرفت؟

مثال -3

او می‌گوید: «در سال اول، با نزدیک شدن به روزهایی که می‌خواستم فرم ترجیحات دانشگاهم را پر کنم، ناراحت بودم. چون مادرم دوست داشت من معلم شوم. فکر می کرد وقتی ازدواج کردم و بچه دار شدم، می توانم اوقات فراغت داشته باشم و وقتم را در خانه بگذرانم. پدرم به من پیشنهاد داد که بازرگانی و اقتصاد بخوانم. از طرفی آرزو داشتم بروم به بخش روابط بین الملل که یکی از دوستان عزیزم می خواست وارد شود و دیپلمات شوم. سطح موفقیت من در مدرسه پایین بود و وضعیتم در ریاضیات بدتر بود. اما معتقد بودم که در مدرسه تدریس خوبی انجام نمی شود و با رفتن به موسسات آموزشی خصوصی، خودم را بهبود می بخشم. با این اعتقاد دو سال به تحصیل ادامه دادم. در امتحاناتی که آنجا برگزار می شد هم نمره ام پایین بود. با وجود اینکه معلمانم می گفتند احتمال ورود به دپارتمان مورد نظرم بسیار کم است، اما من اهمیتی نمی دادم. قبل از فرم اعلان اولویت من، با حوزه روابط بین الملل، سپس برنامه های مرتبط با رشته هایی مانند علوم سیاسی و مدیریت دولتی نوشتم. سال اول هیچ جا نمی توانستم مستقر شوم. دوباره یک سال به کلاس رفتم و همان بخش ها را نوشتم، اما دو انتخاب آخرم را از جامعه شناسی انجام دادم. اما من در یکی از انتخاب هایم اشتباه کدنویسی کردم. من در برنامه معلولان ذهنی قرار گرفتم. وقتی این بخش را تمام کردم، معلم کودکان کم توان ذهنی بودم. چنین حرفه ای هرگز به ذهن من خطور نکرده بود. مادرم از من خواست که در این برنامه ثبت نام کنم و معلم شوم، اما من قبول نکردم. چون می خواستم یک بار دیگر برای ورود به روابط بین الملل تلاش کنم و ده ماه خود را صرف آمادگی برای امتحان کنم. دوباره به آموزشگاه خصوصی رفتم، اما این بار به دلیل اینکه سال قبل در برنامه ای قرار گرفتم، نمره آموزش متوسطه وزنی ام بسیار افت کرد. به هر حال در امتحان نمره خوبی نگرفتم.

در این مثال دیده می شود که چگونه جوان بی دقتی که توانایی های خود را به خوبی ارزیابی نمی کند، نمی داند یا نیازی به بررسی ویژگی های نظام امتحانی احساس نمی کند، در اثر تصمیمات اشتباه خود فرصت ها را از دست می دهد. این مثال ها نشان می دهد که چقدر برای جوانان مهم است که سطح توانایی تحصیلی خود را به خوبی ارزیابی کنند و امکان قرار گرفتن در برنامه آموزش عالی و دریافت آموزش عالی را ارزیابی کنند. حتی اگر جوانی با توانایی علمی بالا در انتخاب رشته اشتباه کند، ممکن است بعداً فرصت اصلاح آن را پیدا کند. با این حال، برای جوانانی که موفقیت تحصیلی و توانایی محدودی دارند بسیار مهم است که بسیار با دقت عمل کنند، پرواز نکنند و بدانند چگونه از تحصیل در مناطق آموزشی مناسب با موقعیت خود خوشحال شوند. بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور اراک  بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور قم  بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور تهران بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور مشهد بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور شیراز بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور اصفهان بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور تبریز بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور اهواز بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور قشم بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور کیش بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور ایران بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور در تهران بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور  در ایران بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور در اهواز بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور در کرمان بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور اراک  بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور قم  بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور تهران بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور مشهد بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور شیراز بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور اصفهان بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور تبریز بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور اهواز بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور قشم بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور کیش بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور ایران بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور در تهران بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور  در ایران بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور در اهواز بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور در کرمان

توصیه به جوانانی که برای تحصیلات عالی اقدام خواهند کرد بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور اراک  بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور قم  بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور تهران بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور مشهد بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور شیراز بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور اصفهان بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور تبریز بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور اهواز بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور قشم بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور کیش بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور ایران بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور در تهران بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور  در ایران بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور در اهواز بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور در کرمان

برای جوانی که در حال تعیین اولویت های برنامه خود در آموزش عالی است مفید خواهد بود که موارد زیر را در نظر بگیرد:

ابتدا باید به خودش گوش دهد، سعی کند به یاد بیاورد که در گذشته چه می کرد، در چه محیطی خوشحال بود، وقتی احساس عصبی و ناراحتی می کرد. چنین روش درون نگری به فرد این ایده را می دهد که چه موضوعاتی را به راحتی یاد می گیرد و در چه زمینه هایی از کار راضی است. افرادی که در زمینه ای کار می کنند که متناسب با علایقشان است، کار را به عنوان یک لذت تجربه می کنند، نه یک کار طاقت فرسا.بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور اراک  بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور قم  بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور تهران بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور مشهد بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور شیراز بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور اصفهان بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور تبریز بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور اهواز بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور قشم بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور کیش بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور ایران بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور در تهران بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور  در ایران بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور در اهواز بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور در کرمانبهترین مرکز انتخاب رشته کنکور اراک  بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور قم  بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور تهران بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور مشهد بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور شیراز بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور اصفهان بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور تبریز بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور اهواز بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور قشم بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور کیش بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور ایران بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور در تهران بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور  در ایران بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور در اهواز بهترین مرکز انتخاب رشته کنکور در کرمان

او باید سعی کند به منابع اطلاعاتی در مورد مشاغل، برنامه های آموزشی و زندگی کاری دست یابد، آنها را به دقت رصد و ارزیابی کند، در صورت امکان با جوانانی که در آنجا تحصیل می کنند صحبت کند تا از تحصیلات داده شده در بخش هایی که قصد ورود به آن را دارد مطلع شود، مقایسه کند. فوایدی که تحصیل در آن زمینه ها از او انتظار می رود برای او به ارمغان می آورد و این تحقیق را به صورت همه جانبه انجام دهد، نباید به چند منبع گیر داد، صحت شنیده های خود را با مراجعه به دیگران محک زد.